dinsdag 11 april 2017

Mijn artikel 'De pastoor die Twente een theater gaf' vanmorgen in de Tubantia

Ik ben niet katholiek. Ik heb bij mijn weten persoonlijk nog nooit een pastoor ontmoet. Toch heb ik al twee keer een artikel gewijd aan een Twentse pastoor. Eerder al aan de kleurrijke pastoor Osse uit Beckum en nu aan pastoor Veeger uit Hertme, de oprichter van het Openluchttheater in Hertme. In de tijd van het Rijke Roomse leven werd in grote gezinnen meestal een van de kinderen die goed kon leren voorbestemd om priester te worden. Het was vaak geen eigen keuze. De devotie droop er niet altijd vanaf. In deze tijd zouden ze ongetwijfeld niet voor de religie gekozen hebben. De talenten die ze hadden brachten ze vaak binnen hun pastoorsambt tot uiting. Misschien een verklaring voor de opvallende pastoors uit die tijd.

Geen opmerkingen: