dinsdag 12 juli 2016

Het abnormale van de Nederlandse vakantie


Eind van deze week wordt de bevolking van Overijssel gedecimeerd. Velen zullen naar het buitenland vertrekken. Heerlijk rustig voor de achterblijvers. Ik herinner me artikelen van prof. Arjo Klamer die vaker over het unieke van de Nederlandse vakanties geschreven heeft. Helaas kan ik alleen Het abnormale van de Nederlandse vakantie terugvinden. Hierin vergelijkt hij onze vakantiebeleving met die in andere landen. Nederlanders zijn een buitenbeentje. Geen enkel volk gaat zo vaak en zo ver op vakantie en krijgt hiervoor ook nog vakantiegeld! Amerikanen kunnen dit gewoonweg niet geloven. Dit kan niet waar zijn. Ook schreef hij - helaas is dat artikel niet terug te vinden - over de grote schade die de Nederlandse economie wordt toegebracht. Miljarden in Nederland verdiende euro's worden besteed in het buitenland. Wanneer Nederlanders een jaar niet naar het buitenland op vakantie zouden gaan, wordt de staatsschuld substantieel verminderd. Geen enkel ander land heeft zo'n ongunstige vakantiebalans. De inkomsten door buitenlands bezoek staan in geen verhouding tot wat Nederlanders over de grens uitgeven.
Kortom:
- alleen Nederlanders ontvangen vakantiegeld
- geen volk ter wereld houdt zoveel buitenlandse vakanties als de Nederlanders, je komt ze over de hele wereld tegen; op afstand op de tweede plek volgen de Duitsers
- de buitenlandse vakanties berokkenen de staatshuishouding veel schade

Misgun ik de mensen hun zuurverdiende vakantie? Nee, ik ben zelf tig keer in Frankrijk op vakantie geweest. Maar het verbaast me dat alleen - zover ik weet - Arjo Klamer schrijft over de feiten die ik genoemd heb. Zou het een taboe zijn om een kritische kanttekening te plaatsen bij onze heilige vakanties?

Foto: Giethoorn (Creative Commons)

Tip vakantiebestemming: Overijssel!
Overijssel is na Zeeland de populairste zomervakantiebestemming in 2016. Geen wonder, in Overijssel vind je bijna alles: meren, beken en rivieren, landgoederen en kastelen, bossen, heide, vele fiets- en wandelpaden, mooie IJsselsteden, wat mindere Twentse steden, waar dan wel weer van alles te doen is. Help de Nederlandse economie en kom naar of blijf in Overijssel!

1 opmerking:

Hendrika zei

Sommigen leven inderdaad van vakantie naar vakantie, heb ik gelukkig geen last van :-) Een simpele zoekactie op zijn naam en vakantie geeft meer artikelen.