vrijdag 13 maart 2015

Vernieuwde website Mijn Stad Mijn Dorp van Historisch Centrum Overijssel


Gisteren bij de publiekslancering geweest van de vernieuwde website Mijn Stad mijn Dorp van het HCO. De nieuwe website bestaat eigenlijk uit twee websites. De bezoeker komt terecht op het gedeelte dat is ingericht voor 'grasduiners'. Hier vind je onder meer verhalen, collectiestukken, beeldverslagen, fotoalbums, nieuwsberichten, zoekplaatjes. Alles wordt hier aantrekkelijk gepresenteerd met veel foto's. Deelnemende historische verenigingen kunnen hier een uithangbord kwijt.
Door bovenaan de website op het icoon 'Onderzoek Overijssel' te klikken kom je in het gedeelte waar onderzoekers informatie vandaan kunnen halen. Hier kan men zoeken in de digitale onderzoeksruimte, waar zich veelsoortige collecties bevinden, b.v. objecten, publicaties, archieven, kranten, fotocollecties. Er zijn allerlei extra mogelijkheden: aanleggen van dossiers, foto's bewerken, er is GPS toegevoegd en uiteraard is reageren en informatie toevoegen mogelijk.

Er is nog veel meer over de website te vertellen- hoe maak je een account aan, wat is er allemaal te vinden etc. - maar dat wordt op de site al keurig uitgelegd. Niet alleen historische verenigingen maar ook particulieren kunnen deelnemer worden en informatie toevoegen.
De website ziet er veel aantrekkelijker uit dan voorheen en bevat al veel om in te grasduinen, zoals in het nieuwe project Boeren in Overijssel. De structuur en de basis zijn gelegd voor een mooie website over de geschiedenis van Overijssel. Het is naast het HCO zelf onder meer aan historische verenigingen en (amateur)-historici om nog veel meer verhalen, foto's of wat voor informatie dan ook toe te voegen.

1 opmerking:

Hendrike zei

Ik ben erg geïnteresseerd in het project Boeren in Overijssel. Ik zie regelmatig via HCO op twitter berichten voorbijkomen dat ze boeren aan de keukentafel aan het filmen zijn. Ik ben erg benieuwd naar die verhalen!