woensdag 16 oktober 2013

Warmelo, Prinses Armgard en haar ‘Tschuli’ in online magazine Mijn Stad Mijn Dorp


Het door het Historisch Centrum Overijssel uitgegeven gratis online magazine Mijn Stad Mijn Dorp wordt steeds beter. En dit is nog maar het tweede nummer dus dat kan nog wat worden. Ik kan het weten want ik ben een van de redacteuren. Zonder gekheid, het aantal gastschrijvers breidt zich uit en er blijkt toekomst te zitten in de formule waarvoor is gekozen. Bij online publiceren zit je niet vast aan aantal woorden per artikel, het totale aantal pagina’s etc. Ook is het makkelijk veel beeldmateriaal en filmpjes toe te voegen.

In dit nummer een lange coverstory over Prinses Armgard, voor wie Prins Bernhard (‘Bernilo’) kasteel Warmelo kocht, en haar stalmeester Pantchoulidzew (‘Tschuli’) over wie men fluisterde dat hij meer was dan haar stalmeester. Tschuli nam als enige namens Nederland als dressuurruiter (62 jaar oud) deel aan de geboycotte Olympische Spelen in 1956 en had daarbij aan Prins Bernhard een uitstekende kruiwagen. Nieuwsgierig naar het hoe en waarom? Lees het artikel in Mijn Stad Mijn Dorp.

Thema van dit nummer is in navolging van het thema van de Maand van de Geschiedenis ‘Vorst en Volk’. Een aantal artikelen zijn gerelateerd aan dit thema, maar daarnaast is er nog een verscheidenheid aan onderwerpen. Van Peter Leeuwen, de man achter Fotoarchief.nu tot Zeep uit Zwolle en van ‘de plek van Erwin Nyhoff’ tot de legendarische Koperen Ko uit Almelo. En natuurlijk mooie historische filmpjes.

Geen opmerkingen: