zondag 9 december 2012

Bekende Overijsselaars van toen (7): weerprofeet kapper Flink uit Hengelo

In deze rubriek personen die in hun tijd vaak de krant haalden, maar nu (vrijwel) vergeten zijn. Vandaag weerprofeet Piet Flink, kapper te Hengelo, die in jaren 1962-1963 regelmatig het nieuws haalde.


Winter van 1963
Degenen die in de eerste helft van de jaren vijftig of daarvoor geboren zijn zullen zich de winter van 1963 herinneren als een kleine ijstijd. Van begin december tot begin maart vroor het vrijwel onophoudelijk, stormde en sneeuwde het. Vijftig jaar later is deze winter nog steeds onafgebroken. Ik schreef er al eens eerder over op dit blog.

Op 1 november 1962 schreef kapper Piet Flink uit Hengelo aan het bestuur van de Elfstedentocht, dat men zich maar vast gereed moest maken voor een nieuwe editie van de tocht op 17 januari. De kapper annex weerprofeet zat er één dag naast bij zijn voorspelling. Op 21 januari tekende De Telegraaf een nieuwe voorspelling uit zijn mond op: de al zes weken aanhoudende strenge vorst zou nog 6 weken aanhouden, met slechts af en toe een beetje dooi. Ook deze voorspelling zou exact uitkomen.

Hype
Het was met name De Telegraaf die van kapper Flink een hype – ook toen waren ze er al – maakte. Vele kranten volgden. Zo stond in het Limburgs Dagblad een foto afgedrukt met het onderschrift: Kapper Flink ontvangt dagelijks tientallen brieven van mensen die advies vragen voor het tijdstip van hun vakantie. Hij ontvangt ook reacties uit het buitenland.

Wie was kapper Flink? Hij was geboren in Musselkanaal (Groningen) omstreeks 1910 en had in 1962 een kapperszaak aan de Brugstraat in Hengelo. Later zou hij verhuizen naar de Beekstraat. In een kapperszaak was het weer het voornaamste onderwerp van gesprek.
In een vraaggesprek met de regionale omroep (RONO) vertelde hij over het geheim achter zijn voorspellingen. ‘Ik ben geen weerkundige, maar met mijn systeem heb ik veel succes. Ik heb dit van mijn vader overgenomen die schoenmaker was. Dat ik met mijn voorspelingen zo’n grote belangstelling zou krijgen had ik niet verwacht. Voor mijn systeem maakt de wind het weer. Een profeet ben ik niet. Als ik u mijn systeem vertel zegt een ieder – is het zó simpel.’

Op 21 maart wordt bekendgemaakt dat kapper Flink zich contractueel verbonden heeft aan het Weer Informatie Bureau te Den Haag. Dit bureau zal een folder gaan verspreiden, waarin wordt bekend gemaakt hoe men van de weeradviezen van kapper Flink kan profiteren. Het W.I.B. wil ook een blad uitgeven, waarin Flink een overzicht geeft van het weer in de komende maanden.
Rond deze tijd wordt hij ook op televisie geïnterviewd in KRO’s Brandpunt over zijn nieuwe lange termijn voorspellingen. Hij voorspelde 100 dagen met goed zomerweer.

Op 6 april reageren de beroeps weerkundigen van het KNMI. Zij misgunnen kapper Flink zijn succes niet, maar bekennen dat zij dergelijke voorspellingen niet kunnen doen, omdat het weer op lange termijn onmogelijk te voorspellen is. Zij zien de Enkhuizer Almanak en kapper Flink niet als concurrenten. Wel durven ze te voorspellen dat na een paar totale missers over kapper Flink nooit meer gesproken zal worden.

De publieke opinie kantelt
In mei werd de kapper nog door Nijmeegse studenten ‘ontvoerd’ en mee naar Nijmegen genomen, waar ze hem tot erelid van hun studentenvereniging benoemden, waarna hij op een praalwagen een feestelijke rijtoer door de stad maakte.

Toch kwam er al snel een einde aan de bewondering voor kapper Flink. Met de paasdagen zat hij er volkomen naast. Op 16 april kopt de Friese Koerier: ‘Kapper in zijn hemd’, wanneer de door Flink voorspelde mooie zonnige paasdagen nat en koud bleken.
De jaren daarna verschijnt nog enkele keren zijn naam in de kranten wanneer hem nog eens om een voorspelling wordt gevraagd. De Elfstedentochtvereniging beweerde achteraf nooit een brief van kapper Flink te hebben ontvangen….

Hoe ik aan deze informatie kom? Een half uurtje speuren in de Historische kranten website van de KB.

Vijftig jaar later kunnen lange termijn voorspellingen nog steeds niet gegeven worden. Wie herinnert zich niet de aankondiging van een horrorwinter vorig jaar? Het deed mij besluiten toch maar eens winterbanden aan te schaffen. Achteraf denk ik dat de winterbandenmaffia achter de horrorwinter zat.

Geen opmerkingen: