donderdag 14 april 2011

Alweer een ‘Twente-jezelf’ thriller: Hellehonden van Jan en Sanne Terlouw

Je koopt een Twentse thriller en je krijgt korting bij wellnessresorts, restaurants, sauna’s en beautyfarms. Claus Brockhaus, auteur van Het Ros van Twente bedacht dit ‘marketingconcept'.



Je kunt het ook omdraaien. Je wilt als Twents Bureau voor Toerisme het religieus erfgoed, dat in ruime mate voorhanden is in Twente, promoten en je nodigt een bekende schrijver uit een aantal vooraf gekozen plekken te verwerken in de plot van een thriller. Als je dan Jan en Sanne Terlouw bereid vindt het boek te schrijven, kun je een mooie publiciteitscampagne in gang zetten, waarbij je je website Langs heilige huisjes in Twente onder de aandacht kunt brengen. En daarmee hopelijk toeristen lokt die de Mariakapelletjes, waarvan er steeds meer opduiken tussen de Twentse essen, komen bezoeken. Je hoeft er overigens niet perse zelf op uit om de kerken en kapellen te bekijken. In het boek worden QR codes weergegeven waarmee je snel informatie kunt opvragen over de plekken die in de thriller een rol spelen.

Trouwens over het Ros van Twente niets dan positieve reacties gehoord. En Hellehonden van Jan en Sanne Terlouw zal voor de liefhebber ook goed te verteren zijn. Ik vind alleen alles wat aan de wat overdreven overkomende Twente-jezelf promotiecampagne (met die witte paarden) doet denken zeer on-Twents. Zal wel door een westerling bedacht zijn.

Geen opmerkingen: