zondag 14 maart 2010

Boek op de kaart: mooi initiatief maar kan beter



Webshop Cosmox heeft het initiatief genomen tot de website www.boekopdekaart.nl. Op een digitale plattegrond van Nederland, gebaseerd op Google Maps, kan iedereen die dat wil aangeven op welke plekken boeken zich afspelen. Lees erover op het bijzonder fraaie weblog BoekenDingen, waarvan ik me telkens afvraag wie daar toch achter zit.

Zoiets moet je natuurlijk even uitproberen. Ik heb voor Overijssel een aantal boeken toegevoegd. Het duurt even voordat je door hebt hoe het allemaal precies werkt. Intussen bleek ik bij het experimenteren al boeken te hebben toegevoegd, waarbij de informatie onvolkomenheden bevat en die je niet meer kunt verbeteren. Zo heb ik als plaats van handeling een industrieterrein bij Deventer aangegeven, waar het boek zich toch echt in de binnenstad afspeelt. Zo’n fout zou je dan moeten kunnen herstellen. Ik kwam erachter dat je de beschrijvingen kort moet houden omdat daar maar beperkte ruimte voor is. Ook heb ik een boek per ongeluk 2x geplaatst. Zou er een redacteur zijn die dit soort zaken in de gaten houdt?
In een paar gevallen kon ik precies de locatie aangeven (Roombeek – Enschede, Besthmenerberg – Ommen), dat is natuurlijk het mooist, maar in de meeste gevallen moet je ergens in een stad of dorp prikken.

Jammer dat je alleen kunt kiezen qua titels uit het aanbod van Cosmox. Het wordt een stuk interessanter wanneer ook oude(re) boeken op de kaart gezet kunnen worden, waarbij er direct naar de catalogus gelinkt wordt. Iets voor bibliotheken… Ik zal eens kijken wat er voor Overijssel mogelijk is.

Geen opmerkingen: