zondag 7 februari 2010

Verrassende vondsten in vakbladen reclamewereld (1911-1983)

Veertien niet meer bestaande titels uit de reclamevakpers uit de periode 1911-1983 zijn gedigitaliseerd door het Reclame-Arsenaal. Totaal 95.000 pagina’s in 2.800 afleveringen.


(Bron: Het Geheugen van Nederland - Collectie Reclame-Arsenaal)

Ik deed een verrassende ontdekking. In één van de tijdschriften worden jaarlijks alle kranten vermeld waarin geadverteerd kan worden, inclusief oplagecijfers. Een aantal jaren geleden heb ik een database gemaakt met de dag-, nieuws- en weekbladen die ooit in Overijssel verschenen zijn. Met de gevonden gegevens kan ik deze database controleren en aanvullen.

Reclame-uitingen en campagnes van verdwenen of nog bestaande Overijsselse merken en bedrijven zijn hier terug te vinden.

Er kan gezocht en gebladerd worden in de tijdschriften. Door het laatste te doen krijg je, meer dan door in kranten te bladeren, een beeld van het dagelijks leven in een bepaalde periode - welke producten waren in opkomst, welke trends waren er en hoe ontwikkelde de reclame zich.

Een voorbeeld: de punk-rage. In het archief van de Leeuwarder Courant zijn veel meer treffers over zo’n onderwerp. In de vakbladen wordt het onderwerp vanuit een andere (commerciële) invalshoek bekeken. Door zowel in krantenarchieven als in dit soort tijdschriften te zoeken krijg je een veel completer beeld van een onderwerp.

Eind jaren zestig deed ik vakantiewerk bij de textielfabriek Spanjaard NV in Borne, waar de helft van de bevolking werkte. Drie producten werden er gemaakt: Kenmore overhemden, Cinderella lakens en Teddy luiers. Wie op deze merken zoekt krijgt verschillende treffers.
In 1968 stond in Ariadne/Revue der reclame een artikel over het nut van TV-reclame voor textielfabrikanten. Een woordvoerder van Spanjaard gaf zijn mening: ‘Het medium is vooralsnog minder geschikt ter introductie van nieuwe producten. Dit is toe te schrijven aan het ontbreken van invloed van de fabrikant op het tijdstip en frequentie van de uitzendingen’. Zou Spanjaard daarom een paar jaar later op de fles zijn gegaan? Onzin natuurlijk, want bijna de gehele Twentse textiel legde in de jaren zeventig het loodje, behalve bedrijven die wisten om te schakelen naar nieuwe producten, zoals ten Cate.

Zo maar wat voorbeelden vanuit mijn eigen interesses. Gewoon eens uitproberen!

Geen opmerkingen: